Friday, August 1, 2008

Gressklippetips

Idag har jeg klippa plenene. Dette er et innlegg til alle dere som også har gjort det en gang.

Jeg syns det er kjedelig å klippe plen. De siste åra har jeg fått tida til å gå ved hjelp av musikk på øret. Det hjelper fælt. Idag hadde jeg gått tom for batteri og ledningen til laderen, så jeg fikk god tid til å tenke. Det jeg tenkte på var: hvordan gjøre det mer interessant å klippe plenen.

-Ut av det monotone vaneløp: Det er fort gjort å lage seg plenklippevaner. Start klipperen. start ytterst, gå mot høyre og jobb deg innover i en spiral. Mitt tips: tenk nytt! Gå mot venstre. Det trenger ikke være verre å få ny giv. Start i midten. Idag starta jeg med å dure tvers over plenen, for så å klippe den delen som lå igjen til venstre for meg. Så gjentok jeg det samme med den resterende delen.

-perfeksjonering: Dette kan være to ting. Det ene kan være effektivisering. Vær nøye med å alltid ha maks hastighet. La hjulene gå akkurat inne på det klippede. Lær deg å være lynrask i 90 graders svingene. Mitt tips: jeg tror det er raskere å dra klipperen mot seg et øyeblikk, enn å lynraskt svinge rundt hjørnet.
Den andre tingen kan være å rette ut ujevnheter i klippesporet. Hos oss er det enkelte småsvinger på langsidene Det betyr at jeg må småsvinge x antall ganger i løpet av plenen. Jeg vil si det er mer fristende å gå rett fram. Det hender derfor jeg aktivt jobber for å lage meg en rett linje. Ja, dette tar noe lengre tid, men jeg har noe å drive med mens jeg klipper: Den første halvdelen av plenen perfeksjonerer jeg, og den andre nyter jeg at jeg kan gå rett fram!

Da det ble noe tid til overs under dagens plenklipping, begynte jeg å tenke på den gamle plenspøkslageren som titt og ofte dukker opp i damenes tale: "Det er med kvinner som det er med plen: slås ofte, holdes nede." Jeg kom på et alternativ til folk som vil alludere til den gamle, men gi nytt innhold: "Det er med kvinner som det er med plen: Den er svært dekorativ når den er velstelt, og er nyttig hvis man har barn."

5 comments:

Anonymous said...

Fantastisk sammenlikning av plen og damer, Henrik!!!! :)

Åshild - prydeligbloggen said...

jeg hadde sommerjobb som plenklipper en sommer. Fikk ikke lov til å kjøre i en annen retning eller i et annet system enn dama hadde bestemt! Crazy.

Men! Du har fått en award av oss!
åshild :)

The Muffin Man said...

Ha ha! De er nyttige hvis de har barn ;)
Stort Henrik...STORT!

Leiv Magnus said...

Du er en magiker med ord. Nuff said.

Magna said...

Vil bare si. Kjenner meg igjen i alt du sktiver om klippeteknikk - har bare aldri tenkt over det; langt mindre latt det plage meg inn i mønsterbrytende og ineffektiviserende øvelser. Du er rar.