Monday, May 18, 2009

Aften o.l.

Igår var jeg på et svært hyggelig 17. Mai-selskap. Der satt jeg i trivelig pasiar med blandt annet Bjørnar, en svært hyggelig sunnmøring som er nesten like god som meg i badminton. Da kom vi blandt annet inn på hva som er kveld og aften og morgen og sånn. Og når det gjelder det så har jeg en teori. Denne blir møtt av både motstand og begeistring. Så også igår. Jeg legger den herved ut slik at de som vil kan få si sin hjertens mening om det her på bloggen.

Min teori er at døgnet fra gammelt av var delt inn i passede 4-timerssykluser:
0000-0400: Natt
0400-0800: Morgen
0800-1200: Formiddag
1200-1600: Eftermiddag
1600-2000: Aften
2000-2400: Kveld

Der er den.

I nevnte selskap ble det også på et tidspunkt oppfordret til spontan-allsang. Det endte med et spedt forsøk på Hurra for deg. Da vi nådde strofen: "Alle i ring omkring deg vi står", undret Bjørnar og undertegnede om det rent faktisk ville la seg gjøre til neste år, dersom vi la alle kluter til. Ja, altså stå i en ring rundt hele Norge og synge dets bursdagssang. Etter en del gjetting på lengder, skaffet Bjørnar seg harde fakta, og det ligger an som følger:

Norges kystlinje er ca 25000 kilometer lang.
Landegrensa er på ca 2500 kilometer.
Altså ca 27500 kilometer.

Norges befolkning er på 4799300 innbyggere dvs ca 4,8 millioner.
Dersom vi antar at vi i gjennomsnitt har en avstand mellom fingertuppene på ca 1,6 meter ( vi må jo regne med barn og ikke minst folk med bare én arm) har vi følgende regnestykke:

4,8 mill ganger 1,6 meter.

Det blir 7,68 millioner meter eller 7680 kilometer. Det betyr at vi ikke klarer oss på egenhånd, men trenger hjelp av feks Sverige og Danmark. Vi kan jo friste med at Danmark på en måte kan feire at de ble kvitt Norge i 1814, og Norge og Sverige har jo vært ett land nesten halve tida siden 1814. Ja, vi kan jo spørre om å få igjen Jämtlang og Härjedalen i samme slengen? Det blir en skandinavisk kjempefest! Kalmar 4-eva.

5 comments:

Leiv Magnus said...

Jeg har ingen like fancy syklus som deg. Men jeg vil disputere at aften og kveld er forskjellige ting med følgende oppsett:

0000-0600: Natt
0600-0900: Morgen
0900-1200: Formiddag
1200-1800: Ettermiddag
1800-2400: Kveld/Aften

Dette er tre 6-timers økter og 2 økter på 3 timer. Men jeg istemmer et evig amen for min egen versjon av døgntidenes benevnelser.

Olaves said...

Jeg tenkte på en ting... Det er vel ikke noe vits i at alle normenn står i ring innover i alle fjorder og bukter? Og da er det faktisk mer enn nok armlengde å ta av. Da blir ikke omkretsen mer enn 5212! Vi KAN slå ring om Norge!

Guttleif Lorentzen said...

Du har et poeng Olaves! Da oppretter jeg gruppe på Facebook, også ordner du båter, evt bruer så vi slipper den dårlige reklamen alle drunkningsulykkene gir.

Og Leiv Magnus: Jeg syns ikke det går ann å sidestille kveld og aften. Det er ikke aften kl2330. Da er det kveld. Og det er nettopp dette jeg syns er så urettferdig med måten folk vanligvis benytter tidsuttrykkene. Aftenen får ikke lenger sin vel fortjente plass! Eneste stedet er aftenbønnen. For ungene legger seg jo før 2000 og da er det aften! Og aftenpoften da.

Bjørnar said...

Neste år ska ej ta dej i badminton! Irriterande å rote vekk en suveren ledelse to sett på rad!

Anonymous said...

huzy trjeu [URL=http://www.katesxxx.com]video sex[/URL] irdgzj e uf u cgi